ریزش مو سکه ای

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا

یکی از شایع ترین علل ریزش مو است که خود را به صورت ریزش ناگهانی مو در ناحیه ای کوچک مدور یا بیضی شکل نشان می دهد که می تواند در طی چند هفته بزرگ تر گردد.
علت این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات جدید تاثیر عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی از جمله استرس های روحی را در ایجاد آن دخیل دانسته است .
در بعضی از افراد ممکن است که تمامی موهای سر بریزد که تحت عنوان آلوپسی توتالیس Totalis نامیده می شود و در بعضی نیز تمام موهای بدن دچار ریزش می گردد که به عنوان آلوپسی یونیورسال(UNIVERSALIS) شناخته می شود.

 

 

 

ریزش مو سکه ای

 

 

 

سیرمزمن و طبیعت عود کننده این بیماری همراه با اثرات عمیق آن بر ظاهر افراد ، این بیماری را برای بسیاری از مبتلایان به آن استرس آور کرده است .

همزمان بعضی از بیماری ها مانند اختلالات تیروئید و آدیسون و بعضی از کم خونی ها و بیماری لوپوس حکایت از دخالت پدیده های اتوایمیون(سیستم ایمنی خود شخص) در ایجاد آن دارد.
علاوه بر فولیکوهای، مو ناخن ها نیز ممکن است درگیر شوند که از شایع ترین اشکال بالینی درگیری ناقی می توان به حفره دار شدن ناخن و ایجاد خطوطی طولی در یک یا چند ناخن اشاره کرد که زبری شبیه به کاغذ سمباده به ظاهر ناخن می دهد و ناخن شکننده می شود.

 

 

علایم و نشانه‌ های ریزش موی سکه ای:

ریزش موی سکه ای در بیشتر مواقع در موهای سر دیده می‌ شود. ریزش موی سکه‌ ای ریش در مردان هم نسبتاً شایع است.

 هر نقطه از بدن می‌ تواند دچار ریزش موی سکه‌ ای شود. هرجایی از بدن که دچار این شکل ریزش مو شود، فاقد آثاری مانند بثورات پوستی، قرمزی، زخم یا اسکار خواهد بود.

 

درمان :

ریزش لکه ای مو یا آلوپسی آره آتا یک بیماری با پیش آگهی خوب است و ممکن است حتی خود به خود بهبود یابد. درمان های زیادی برای مدیریت این بیماری در دسترس است که حتی چند قلم از این داروها را می توان همزمان با هم به کار برد.

 

درمان ریزش مو سکه ای

1. تزریق کورتون موضعی :

از قابل دسترس ترین و انتخابی ترین روش های درمان در موارد پلاک های محدود روی صورت ریش و سر و بدن است که توسط پزشک متخصص در ناحیه درم میانی پوست تزریق می گردد و در فواصل، درمان هر 8 – 4 هفته تکرار می گردد .

کورتیکواستروئید را می توان به صورت داروی ترکیبی نیز در اختیار بیمار قرار داد که روزانه به صورت موضعی در محل مالیده شود.

2. محلول مینوکسویل:

2 یا 5 درصد و یا آنترالن موضعی از جمله درمان های بی خطر و قابل اعتماد دیگر هستند که با موفقیت در درمان آلوپسی آره آتا به کار رفته است .

 

 

 

کاشت برای ریزش مو سکه ای

 

 

 

3. کورتون سیستمیک یا خوراکی:

در بیماری گسترده توتالیس و یا یونیورسالیس کاربرد دارند که میزان دارو و زمان درمان باید توسط پزشک معالج تعیین گردد.

4. روش ایمونوتراپی:

یکی دیگر از درمان های امیدبخش در درمان موارد گسترده آلوپسی آره آتا استفاده از روش ایمونوتراپی موضعی با ماده دیفن سیپرون و یا اسکوادیک اسیدی بوتیل استر است که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است .

5.تزریق کورتون:

درمان ریزش موی ناحیه ابرو را می توان با تزریق داخل ضایعه کورتون معالجه کرد.

 

 

 

هزینه کاشت مو سکه ای

 

 

 

در حال حاضر محققین در حال مطالعه روش های جدید درمان این بیماری روی سلول های حیوانی هستند که بتواند به بهبود مبتلایان به آلوپسی آره آتا کمک های بیشتر نمایند.

 

منبع :انجمن متخصصین پوست ایران

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها